Tuesday, June 14, 2011

Persidangan Antarabangsa Pendidikan Pengajaran dan Pembelajaran 2011



International Conference on Teaching and Learning Education 2011 (ICTLE’11)

Gaya Pembelajaran dan Pengajaran Subjek Major dan Bukan Major di kalangan Pelajar Kejuruteraan di UNITEN.

Oleh:
Noor Azam bin Abdul Rahman, Mohd Norizan bin Hashim, Azmi bin Ahmad
Kolej Pengajian Asas dan Umum, UNITEN.


Abstrak

Gaya pembelajaran dan pengajaran memberi impak yang penting dalam kejayaan seseorang pelajar. Gaya pembelajaran ini dipengaruhi juga oleh bidang yang dipelajari. Ini kerana bidang teknikal dan bidang sains sosial contohnya, adalah satu perkara yang berbeza oleh itu gaya pembelajaran juga pastinya berbeza.

Kajian ini akan melihat hubungan gaya pembelajaran pelajar dalam subjek major dan bukan major yang diambil oleh para pelajar kejuruteraan di UNITEN. Selain daripada subjek-subjek major yang memfokus kepada bidang tertentu dalam kejuruteraan, pelajar ini juga diwajibkan mengambil subjek universiti dan subjek yang ditentukan oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), seperti Pengajian Malaysia. Subjek ini adalah subjek sains sosial yang berbeza dengan subjek major kejuruteraan yang bersifat teknikal. Perbezaan gaya pembelajaran dan pengajaran tersebut akan dihuraikan dalam kajian ini. Kajian ini adalah berbentuk deskriptif yang menggunakan kaedah penyelidikan asas berpandukan borang soal selidik dan temubual.

Hasil kajian mendapati pelajar kejuruteraan di UNITEN mempunyai gaya pembelajaran dan pengajaran yang berbeza berdasarkan subjek major dan bukan major. Bagi subjek bukan major majoriti (75%) pelajar ini menggunakan gaya pembelajaran individu, manakala bagi subjek major pula majoriti menggunakan gaya pembelajaran berkumpulan.


Keyword: Gaya Pembelajaran dan Pengajaran, Sains Sosial, Kejuruteraan

No comments: