Monday, September 19, 2011

Kerjaya dan Pemilihan Subjek di Universiti

Di Malaysia sistem pendidikan yang dilalui oleh pelajar-pelajarnya tidak banyak membantu dalam menentukan halatuju kerjaya pelajar di masa hadapan. Sistem pendidikan yang berorentasikan peperiksaan telah menjadikan semua pihak tertumpu kepada kecemerlangan peperiksaan. Bilangan A yang berjaya dikumpul oleh setiap pelajar menjadi ukuran kejayaan dan kegagalan setiap pelajar. Tumpuan yang berlebihan terhadap A dalam peperiksaan telah melahirkan pelajar yang terikat dengan fakta yang dipelajari, dihafal dan berjaya diterjemahkan dalam bentuk jawapan peperiksaan. Oleh itu bukan sesuatu yang luar biasa apabila pelajar yang cemerlang bilangan A nya dalam peperiksaan tetapi tidak cekap berkomunikasi isu diluar daripada fakta yang ditekuni.
Walaupun mutakhir ini pihak yang bertanggungjawab berkaitan hal pendidikan mula membuat beberapa perubahan dengan menerapkan elemen soft skill yang amat diperlukan di alam kerjaya.
Antara sebab utama berlaku peningkatan jumlah graduan menganggur di Malaysia berpunca daripada kelemahan kemahiran komunikasi, maklumat semasa dan seumpamanya. Dan lebih mendukacitakan termasuk dalam statistik penganggur ini ialah graduan yang cemerlang di universiti.
Pemilihan kursus dan subjek di universiti tidak memberi pengaruh yang besar dalam kejayaan mendapatkan kerjaya yang baik. Tetapi kebijaksanaan menggunakan kelebihan ilmu yang dipelajari di universiti yang akan membezakan kejayaan seseorang di alam kerjaya.

No comments: