Tuesday, April 24, 2012

Seni Meniru

Kebanyakan pelajar di peringkat pengajian tinggi akan terpikat untuk meniru semasa peperiksaan. Walaupun di peringkat sekolah juga berlaku gejala ini. Namun meniru yang berseni lebih banyak berlaku di IPT.

Persoalannya kenapa meniru?

Meniru adalah satu aktiviti menyalin, mengambil, dan mengaplikasikan sesuatu yang dilihat, dibaca atau disembunyikan dalam satu keadaan ia tidak sepatutnya berbuat demikian seperti waktu peperiksaan dan ujian.

Di peringkat IPT seni meniru pastinya berbeza dengan meniru di sekolah. Bezanya pelajar IPT akan menggunakan teknik yang lebih kreatif. Kekreatifan ini boleh dikategorikan sebagai seni. Walaupin aktiviti tersebut adalah seni yang tidak bermoral.

Teknik meniru berkait rapat dengan jenis dan bentuk soalan yang disediakan. Soalan objektif kebiasaannya agak mudah untuk meniru berbanding soalan subjektif.

Teknik menjeling, menegakkan leher, menggelengkan kepala, batuk, isyarat tangan dan sebagainya adalah antara seni meniru yang popular.

Bagi soalan subjektif biasanya teknik kertas jatuh, sakit perut, jelingan mata, nota kecik dan terbaru alat elektronik seperti handphone.

Meniru sebenarnya lebih susah daripada berfikir sendiri tentang jawapannya. Buat sendiri, selesaikan secara matang soalan yang dikemukakan adalah lebih senang berbanding menggunakan seni meniru. Kepakaran meniru akan meninggalkan kesan secara psikologi kepada pelajar. Kesan ini akan berlarutan untuk tempoh yang lama jika jawapan yang ditiru itu tidak tepat atau salah.

Peniru dan pemberi tiru adalah dua individu yang sama tarafnya. Sama sama tidak mampu berdikari menjawab secara ilmiah dan kefahaman. Oleh itu kesan psikologi akan dirasai oleh kedua dua watak ini. Cuma pemberi tiru biasanya akan mengalami kesan yang leboh berbanding peniru.

Banyak kes meniru semasa peperiksaan dapat dikesan dengan mudah oleh pengawas peperiksaan. Kerana seni meniru bersifat global dan neutral. Ia satu aktiviti yang kebanyakan orang tahu dan mempunyai pengalaman berkaitannya. Oleh itu amat mudah untuk mengesan aktiviti ini. Mungkin juga teknik baru masih lagi tidak mampu dicipta oleh pencinta seni meniru.

Untung sabut timbul untung batu tenggelam. Nasib baik kita terlepas. Namun aktiviti meniru ini kebnyakkannya bernasib tidak baik, dan ditangkap. Memang tidak berbaloi jika terperangkp dengan aktiviti ini.

Yakin pada diri. Pasti ada jalan penyelesaiannya tanpa perlu meniru.


Published with Blogger-droid v2.0.4

1 comment:

Mohd Zulhelmi aka JUL aka JUMI said...

tapi time final exam Uniten mmg susah nak meniru sir. Hehe