Friday, September 30, 2011

3 PERJANJIAN PENTING YANG MELIBATKAN BRITISH DI TANAH MELAYU

British adalah antara kuasa barat yang berjaya menguasai Tanah Melayu selepas Portugis dan Belanda. Berbanding dengan Portugis dan Belanda, British mempunyai tempoh masa yang singkat sahaja semasa di Tanah Melayu. Namun kesan sistem pentadbiran yang digunapakai sepanjang pentadbirannya dapat dirasai hingga kini.
British mula menguasai Tanah Melayu secara rasminya apabila termeterainya Perjanjian Inggeris-Belanda pada 1824. Bermula daripada itu British berjaya menguasai ekonomi di TM.
Kemudian perjanjian yang kedua penting adalah Perjanjian Pangkor. Perjanjian yang melibatkan wakil daripada British. Sultan, ketua kongsi gelap dan pemimpin tempatan di Perak. Kepentingan Perjanjian ini adalah kerana ia bermakna bermulanya campurtangan British dalam urusan pentadbiran di negeri-negeri Melayu. Jika sebelum itu British mengamalkan sikap dasar tidak campurtangan dalam urusan pentadbiran, dan hanya memberi tumpuan kepada ekonomi dan perdagangan yang dimonopoli oleh pedagang dari British. Campurtangan dalam urusan pentadbiran ini merebak dari Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang. Termeterainya perjanjian ini bermakna bermulanya amalan Sistem Residen di negeri-negeri di TM.
Perjanjian seterusnya adalah Perjanjian Bangkok 1909. Perjanjian ini termeterai antara British dan kerajaan Siam. Iaitu persetujuan kerajaan Siam untuk menyerahkan wilayah jajahannya kepada British. Dengan alasan sumber kewangan yang mendesak, Siam menyerahkan Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu kepada British. Dengan termeterainya perjanjian itu, British telah menggabungkan ke4 empat negeri tersebut berserta negeri Johor menjadi Negeri Melayu Tak Bersekutu. Sistem yang digunapakai di negeri ini berbeza dengan apa yang diamalkan di negeri Melayu Bersekutu.

Wednesday, September 28, 2011

Malacca

In 1396, a Sumatran prince by the name of Parameswara fled his country out of fear of the attacking Majapahit Empire. Landing in Temasek, he killed the local ruler and established himself over the island that is now known as Singapore. A few years later, he was driven out by a Thai-controlled army and once again, was left scouting for a new piece of land.
Eventually, he moved up the West Coast of Malaysia and founded Malacca. Legend says that he was resting under a tree when he saw a mouse deer kicking his hunting dogs into the river and they attacked it. Declaring the place to be auspicious, he decided to set up shop and named the place after the tree he was resting under Melaka.
Eventually, Parameswara converted to Islam in 1414 and adopted the title of Sultan. Malacca was also growing into an entrepot hub for traders from across Asia, notably India, Arabia and China. Many Chinese migrants settled here during this time, establishing the Peranakan culture for the future. Parameswara died in 1424 and was succeeded by his son.
Eventually, the Siamese attempted to conquer Malacca, but their efforts were repelled successfully. To protect their territory, Malacca established contact with the Chinese empire through the explorer Zheng He, culminating in the marriage of Sultan Mansur Shah and Hang Li Poh, either a Chinese princess or concubine that remains a hot topic for debate till today.

Tuesday, September 27, 2011

Pentadbiran KMM

Kesultanan Melayu Melaka (KMM) mempunyai pentadbiran yang paling tersusun di zaman kegemilangannya iaitu sekitar1400an. Kedudukan yang paling tinggi sekali dalam sistem pentadbiran KMM adalah Sultan yang bergelar Yang di Pertuan. Namun gelaran ini berubah setelah pemerintah Melaka mula memeluk agama Islam gelaran untuk raja dipanggil Sultan juga Syah.
Menurut para sarjana, Sultan Megat Iskandar adalah raja yang pertama memeluk Islam.
Sistem pentadbiran yang digunapakai di KMM disebut juga Raja Mutlak iaitu kedudukan dan hak raja tidak boleh dipersoal dan diganggu gugat.
Kedudukan dan hak raja dikaitkan dengan beberapa konsep yang menjadi amalan masyarakat ketika itu seperti konsep 'taat setia' , 'derhaka' , 'daulah' 'tulah' dan 'nobat'. Dari konsep-konsep ini juga lahir keadaan atau identiti diraja seperti alat kebesaran dan bahasa istana. Keadaan ini telah diwarisi hingga ke hari ini walaupun tidak sepenuhnya.