Friday, April 6, 2012

Article Review - Konflik Perkauman @ Sengketa Kelas

Artikel tulisan Prof Shamsul Amri Baharuddin yang termuat dalam Dewan Masyarakat keluaran September 1981, membincangkan konflik tafsiran dan persepsi antara masalah perkauman dan kelas.


Sesuai dengan masa ia ditulis iaitu di awal perkembangan ekonomi Malaysia dan perubahan tumpuan masyarakat ketika itu kepada pembangunan ekonomi yang lebih terbuka, bukan lagi membezakan kaum berdasarkan aktiviti ekonominya.


Aktikel ini menjelaskan masalah perkauman di Malaysia yang dicanang oleh penjajah dan pemerintah selepas merdeka adalah satu alat yang digunakan oleh kelompok atasan bagi kepentingan ekonomi mereka. Kelompok atasan semua bangsa perlu mengambil kesempatan daripada label ekonomi berasaskan kaum yang wujud dalam kalangan masyarakat bawahan agar perbezaan tersebut memberi laba kepada mereka.


Hakikatnya masyarakat di Tanah Melayu dan Malaysia terpisah bukan saja dari kaum yang berbeza. Tetapi kelas yang wujud dalam semua kaum utama. Kelas ialah kumpulan yang terbentuk berasaskan ekonomi. Iaitu kelas atasan bagi kumpulan pemodal dan elit pemerintah. Manakala kelas bawahan adalah kumpulan miskin dan terpisah yang membekalkan bahan kepada kumpulan atasan. Kumpulan menengah pula adalah kumpulan yang menghubungkan antara atasan dan bawahan.


Di peringkat atasan, semua kaum amat erat dan bekerjasama atas faktor ekonomi. Kumpulan bawahan tidak diberi peluang untuk bekerjasama. Mereka dipisahkan sejak dari zaman British sehinggalah selepas merdeka. Kumpulan inilah yang melahirkan ekonomi berasaskan kaum. British berjaya pisahkan kumpulan berdasarkan aktiviti ekonomi masing-masing. Keterpisahan inilah yang digunakan oleh kumpulan atasan bagi mengekalkan kuasa ekonomi dan politik mereka. Isu perkauman sentiasa digunakan bagi meraih sokongan kumpulan bawahan, yang merupakan bilangan terbanyak dalam masyarakat.


Apa yang dibincangkan melalui artikel ini adalah berkaitan isu perkauman di awal tahun 80-an. Oleh itu kemungkinan faktor yang dinyatakan itu tidak lagi relevan pada masa sekarang. Setelah pelbagai dasar dan pendekatan dicadangkan serta dilaksanakan dalam tempoh tersebut sehingga kini, masalah perkauman tidak lagi menjadi isu. Walau bagaimanapun, perbezaan kelas yang berasaskan ekonomi seperti yang dibincangkan oleh artikel tersebut dilihat masih berlaku. Cuma isu kesempatan yang digunakan oleh kumpulan atasan seperti ahli politik dan pemerintah menggunakan modal perkauman sebagai alat mengekalkan kuasa politik seperti berulang kembali.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Nota - Hubungan Etnik

http://db.tt/r2OyLYPF


Sila klik pada link di atas. Nota UTA1062


Published with Blogger-droid v2.0.4

1Malaysia dalam konteks Perpaduan Kaum

http://db.tt/RwEzfJcU


Slide tutorial Kumpulan Pahlawan section 1


Published with Blogger-droid v2.0.4

Peranan YDPA - nota MASB

http://db.tt/Y1JdZIKm


Slide tutorial dari Kumpulan Choon, section 1.

Terima kasih.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Monday, April 2, 2012

Sunday, April 1, 2012

Perpaduan Nasional di Malaysia

Menurut Prof Shamsul Amri Baharuddin (1990), melalui artikel beliau bertajuk 'Perpaduan Nasional di Malaysia: Satu Pemikiran Semula, telah membahagikan masyarakat Malaysia kepada beberapa kumpulan. Menurut beliau, apabila berbincang berkaitan perpaduan perkara utama yang perlu dilihat adalah keadaan masyarakat di Malaysia secara realitinya.

Selain daripada pecahan kumpulan berdasarkan kedudukan geografi seperti semenanjung Malaysia dan Borneo, Sabah dan Sarawak, masyarakat Malaysia juga boleh dipisahkan oleh keadaan sosioekonomi yang terdapat di Malaysia. Pecahan sosioekonomi ini merupakan faktor utama yang boleh menggugat kestabilan kaum di Malaysia. Pecahan ini disebut sebagai sektor moden dan sektor tradisi. Dua sektor ini mewakili kaum-kaum tertentu dalam masyarakat. Yang berpotensi menjadi jurang perkauman yang besar antara kaum jika tidak diurus dengan baik.

Keadaan perpaduan di Malaysia pada tempoh awal kemerdekaan dan pasca tragedi 13mei dapat dikupas melalui dokumen Rancangan Malaysia ke -2. Dasar jangka panjang kerajaan tersebut adalah satu-satunya dokumen yang boleh dijadikan rujukan bagi menilai keadaan perpaduan di Malaysia.

Dasar penting yang terkandung dalam RM2 tersebut adalah Dasar Ekonomi Baru. DEB yang bermatlamat untuk untuk menstrukturkan semula masyarakat dan membasmi kemiskinan. Keadaan masyarakat yang bagaimanakah yang ingon distrukturkan melalui dasar ini? Jawapannya adalah realiti sebenar keadaan perpaduan pada ketika itu.

Masalah utama dalam proses perpaduan adalah faktor ekonomi. Jurang ekonomi yang besar antara kaum akan berpotensi untuk meruntuhkan perpaduan. Oleh yang demikian tumpuan khusus kerajaan melalaui DEB untuk menstrukturkan masyarakat dan membasmi kemiskinan adalah satu cara yang tepat. Dasar ini berusaha untuk mengurangkan jurang yang wujud antara sektor moden dan sektor tradisi yang berlaku dalam masyarakat.

Bahasa dan masyarakat

Membaca artikel tulisan Prof. Zulkifli Hamid dari UKM melalaui e-bangi iaitu salah satu jurnal elektronik berbahasa Melayu yang menarik.
Beliau membincangkan hubungan antara bahasa dan masyarakat pengguna bahasa. Menurut beliau bahasa boleh digunakan sebagai alat utama dalam proses pembentukan masyarakat sesuatu negara terutama masyarakat berbilang kaum seperti di Malaysia. Bahasa yang menjadi eleman penting dalam satu-satu budaya mampu mengintegrasikan semua kaum tanpa melemahkan kaum yang dominan dalam masyarakat.
Walau bagaimanapun proses pembentukan perpaduan tersebut memerlukan usaha dari peringkat awal terutamanya melalui sistem pendidikan. Tanggapan dan persepsi masyarakat terhadap bahasa juga perlu dititikberatkan.
Menurut beliau lagi masyarakat kini melihat bahasa hanya sebagai salah satu mata pelajaran di sekolah sahaja. Walaupun sebenarnya peranan bahasa terutamanya BM bukan sekadar itu. Ia adalah alat perpaduan dan penyatuan bangsa.
Bagaimana BM mampu menyatukan masyarakat yang berbilang bangsa di Malaysia? Jawapannya adalah melalui pendidikan. Walau bagaimanapun pendidikan bahasa di dalam sistem pendidikan kita peelu mengaitkan peranan bahasa tersebut dalam kehidupan seharian bukan saja memberi penekanan terhadap aspek nahu yang menakutkan masyarakat awam.
Di akhir tulisannya penulis menyarankan agar kajian lanjut berkaitan peranan bahasa dalam masyarakat ini dijalankan bagi melihat aspek sosiolinguistik yang penting dalam pembentukan negarabangsa.