Friday, September 30, 2011

3 PERJANJIAN PENTING YANG MELIBATKAN BRITISH DI TANAH MELAYU

British adalah antara kuasa barat yang berjaya menguasai Tanah Melayu selepas Portugis dan Belanda. Berbanding dengan Portugis dan Belanda, British mempunyai tempoh masa yang singkat sahaja semasa di Tanah Melayu. Namun kesan sistem pentadbiran yang digunapakai sepanjang pentadbirannya dapat dirasai hingga kini.
British mula menguasai Tanah Melayu secara rasminya apabila termeterainya Perjanjian Inggeris-Belanda pada 1824. Bermula daripada itu British berjaya menguasai ekonomi di TM.
Kemudian perjanjian yang kedua penting adalah Perjanjian Pangkor. Perjanjian yang melibatkan wakil daripada British. Sultan, ketua kongsi gelap dan pemimpin tempatan di Perak. Kepentingan Perjanjian ini adalah kerana ia bermakna bermulanya campurtangan British dalam urusan pentadbiran di negeri-negeri Melayu. Jika sebelum itu British mengamalkan sikap dasar tidak campurtangan dalam urusan pentadbiran, dan hanya memberi tumpuan kepada ekonomi dan perdagangan yang dimonopoli oleh pedagang dari British. Campurtangan dalam urusan pentadbiran ini merebak dari Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang. Termeterainya perjanjian ini bermakna bermulanya amalan Sistem Residen di negeri-negeri di TM.
Perjanjian seterusnya adalah Perjanjian Bangkok 1909. Perjanjian ini termeterai antara British dan kerajaan Siam. Iaitu persetujuan kerajaan Siam untuk menyerahkan wilayah jajahannya kepada British. Dengan alasan sumber kewangan yang mendesak, Siam menyerahkan Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu kepada British. Dengan termeterainya perjanjian itu, British telah menggabungkan ke4 empat negeri tersebut berserta negeri Johor menjadi Negeri Melayu Tak Bersekutu. Sistem yang digunapakai di negeri ini berbeza dengan apa yang diamalkan di negeri Melayu Bersekutu.

No comments: