Friday, September 7, 2012

Patriotisme Melalui Subjek Sejarah

Semalam Kementerian Pelajaran Malaysia telah menubuhkan satu jawatan kuasa bagi membincangkan silibus / kurikulum baru bagi subjek Sejarah di sekolah. Penubuhan jawatan kuasa ini antara lain bermatlamat menerapkan unsur patriotisme dalam kalangan pelajar di peringkat sekolah melalui subjek Sejarah.
Sebelum ini subjek Sejarah telahpun dinaiktarafkan sebagai salah satu subjek wajib dipelajari di peringkat SPM. Oleh itu apabila kementerian memilih subjek ini sebagai medium penerapan eleman penting patriotisme kepada golongan pelajar adalah sesuatu yang wajar.
Mengapa perlunya usaha yang tegas dan menyeluruh untuk memupuk semangat patriotisme dalam kalangan pelajar? Adakah pelajar kini sudah luntur patriotismenya? Jika ya, mengapa?
Persoalan yang timbul seolah silibus sejarah sebelum ini masih tidak mampu memupuk semangat patriotisme dalam kalangan pelajar kita. Bukan saja subjek sejarah yang membincangkan pentingnya nilai baik terhadap negara, agama dan bangsa. Malah hampir semua subjek yang ditawarkan di sekolah mempunyai hasrat / objektif kursus untuk mewujudkan pelajar yang cintakan negara dan keamanan.
Di mana silapnya apabila kita terpaksa merenung kembali kurikulum pelajaran kita? Adakah kurikulum yang tidak sesuai atau proses P&P yang tidak berkesan?
Jawatan kuasa yang bertanggungjawab perlu melihat semua persoalan ini sebagai keutamaan utama. Harapan dari semua pihak agar semakan ini membuahkan hasil yang positif tanpa dipengaruhi oleh eleman lain yang mendukacitakan.
Pentingnya nilai patriotisme ini bukan sahaja perlu diterap melalui kurikulum subjek sejarah malah boleh juga dilihat melalui subjek lain seperti bahasa Malaysia, Pendidikan Islam / Moral dan sebagainya.
Moga objektif murni yang digariskan oleh kementerian akan terlaksana sebaiknya.

Published with Blogger-droid v2.0.9