Friday, April 20, 2012

AUKU - Benarkah mengongkong kebebasan pelajar

Akta Universiti dan Kolej Universiti (1971) mula diperkenalkan oleh kerajaan pada tempoh pentadbiran Dr Mahathir sebagai Menteri Pelajaran. Beliau telah mencadangkan satu akta bagi menghalang pelajar pengajian tinggi dari terlibat dengan aktiviti kemasyarakatan di luar kampus, terutamanya parti politik.

Suasana politik ketika itu menjadikan pelajar universiti begitu ghairah untuk membela masyarakat sekeliling yang dihimpit pelbagai masalah ekonomi dan sosial.

Waktu itu pelajar universiti merupakan kumpulan yang dihormati serta diyakini oleh masyarakat sebagai anak muda yang bijak dan mampu menyelesaikan masalah mereka. Kesannya pelajar universiti lebih banyak terlibat dengan aktiviti persatuan di luar kampus yang tidak berkait secara langsung denhan pembelajaran mereka di universiti.

Atas alasan menghidarkan pelajar dari menghabiskan banyak masa menyelesaikan masalah masyarakat sehingga terganggu pembelajaran mereka di universiti, Dr Mahathir mencadangkan satu akta yang sesuai iaitu AUKU.

Akta ini telah dipinda pada tahun 1975 dan1995. Bagi disesuaikan dengan keadaan semasa.

Kini isu berkaitan AUKU bergema lagi sehingga mewujudkan polemik di kalangan pelajar universiti yang terlibat secara langsung dengan akta ini, serta orang awam yang melihat akta ini seperti mengongkong kebebasan pelajar.

Pelajar universiti adalah kelompok anak muda yang relatifnya berumur sekitar 20-an. Kumpulan ini merupakan harapan setiap masyarakat sebagai pemimpin, pentadbir dan pembela negara pada masa akan datang. Oleh itu kejayaan dan kegagalan negara pada masa depan terletak sepenuhnya kepada keupayaan masyarakat kini membentuk masyarakat akan datang.

Secara umumnya sistem pendidikan kita telah melahirkan kimpulan terpelajar yang terpisah dengan masyarakat. Bermula seawal sekolah menengah rendah pelajar cemerlang telah diasingkan dengan menempatkan mereka di asrama penuh. Dari sekolah berasrama penuh mereka terus ke universiti. Dalam situasi tersebut apabila mereka keluar dari universiti kita mengharapkan mereka faham dan menyelesaikan masalah dalam masyarakat. Berjayakah mereka?

AUKU perlu disesuaikan dengan keadaan semasa. Mungkin benar alasan pengenalannya dulu bagi memberi peluang kepada pelajar menumpukan kepada pelajaran di universiti daripada terlibat masalah di luar kampus. Namun pelaksanaan akta tersebut menyebabkan pelajar kita tidak peka situasi di luar kampus. Dengan senario sistem pendidikan sekolah kita tadi, agak sukar kita melahirkan pelajar yang bijak diluar kampus. Atau mampu menjadi pembela masalah dalam masyarakat.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Thursday, April 19, 2012

Basmi Kemiskinan cara DEB dan DPN

Dua dasar ekonomi jangka panjang yang diperkenalkan oleh pemerintah ini bermatlamat untuk membasmi kemiskinan. Pemerintah merasakan antara punca utama berlaku masalah dalam perpaduan kaum disebabkan oleh kemiskinan rakyatnya. Oleh itu apabila berlaku rusuhan kaum pada 13 mei 1969, pemerintah terus sahaja memperkenalkan DEB sebagai salah satu ubat mengatasi masalah perpaduan. Namun setelah tamat tempoh DEB dilaksanakan dan diteruskan dengan DPN, pemerintah masih lagi meletakkan matlamat basmi kemiskinan sebagai perkara yang penting. Dan dasar-dasar ekonomi yang lain juga diperkenalkan sebagai sambungan kepada dua dasar ini masih juga menjadikan kemiskinan sebagai masalah sehingga ke hari ini. Kenapa? Siapakah kumpulan miskin yang ingin dibela oleh DEB dan DPN? Adakah kumpulan sasar tersebut telah keluar daripada zon kemiskinan setelah tamat tempoh pelaksanaannya?

Inilah persoalannya. Bagaimanakah cara DEB dan DPN membela kumpulan termiskin.

Pemerintah mentafsirkan kumpulan utama yang miskin adalah masyarakat Melayu yang tinggal di luar bandar. Oleh itu DEB diperkenalkan dengan fokus membantu masyarakat luar bandar. Pelbagai agensi ditubuh dan dinaik taraf bagi memberi tumpuan yang lebih terhadap masyarakat luar bandar. Agensi seperti Felda, Felcra, Risda dan sebagainya digiatkan fungsinya agar mampu memberi bantuan kepada kumpulan misksin di luar bandar. Contoh agensi-agensi ini berfungsi agar masyarakat yang tidak mempunyai tanah dan rumah mampu memilikinya apabila mengikuti sekim yang diperkenalkan.

Manakala DPN pula memberi tumpuan yang lebih meluas termasuk masyarakat miskin di bandar. Peranan sektor swasta juga digalakkan terlibat sama dalam proses pembangunan negara. Pendidikan dan latihan menjadi teras utama pelaksanaan DPN khususnya dalam aspek membasmi kemiskinan.

Dua dasar ini secara terperincinya memberi fokus kepada aspek kemiskinan. Walaupun matlamat tersebut tidak sepenuhnya berjaya dilaksanakan namun peranannya sedikit sebanyak berjaya mengubah ekonomi masyarakat.

Sebagaimana yang dibincangkan sebelum ini, masyarakat Malaysia sebenarnya bukan sepenuhnya bermasalah dari segi perpaduan kaum. Tetapi masalah tafsiran pemerintah terhadap kumpulan masyarakat, yang dilihat hanya pada bangsa sahaja tetapi tidak kepada kelas ekonomi masyarakatnya.


Published with Blogger-droid v2.0.4