Wednesday, September 21, 2011

nation

World Book Dictionary defines nation as “the people occupying the same country, united under the same government, and usually speaking the same language”. Another definition is that nation is a “sovereign state.” It also says nation can refer to “a people, race, or tribe; those having the same descent, language, and history.”

Tuesday, September 20, 2011

Unsur Sejarah dalam Subjek Pengajian Malaysia

Subjek Pengajian Malaysia adalah antara matapelajaran wajib bagi pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi swasta di Malaysia. Subjek ini telah diwajibkan oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) sebagai subjek wajib dipelajari dan wajib lulus, sebagai syarat untuk dianugerahkan ijazah dalam pelbagai bidang.
Kebayakan pelajar yang mengikuti kursus ini akan terarah untuk memberi nilai sejarah dan mengkelaskan subjek ini sebagai subjek sejarah. Kerana terdapat beberapa tajuk yang melibatkan fakta-fakta sejarah. Walaupun subjek ini sebenarnya lebih tertumpu kepada keadaan dan isu-isu Malaysia yang terkini.
Dengan melabelkan subjek ini sebagai subjek Sejarah menyebabkan terdapat sebilangan pelajar yang 'fobia' dengan istilah sejarah. Bagi kumpulan ini subjek sejarah merupakan salah satu matapelajaran yang susah kerana melibatkan fakta tentang tarikh, nama tempat, nama tokoh dan sebagainya.
Pengajian Malaysia secara umumnya adalah subjek yang mendedahkan pelajar kepada maklumat berkaitan Malaysia dari segi sistem pentadbirannya, aktiviti ekonomi, sosial dan isu-isu semasa yang melibatkan masyarakat secara keseluruhannya.
Oleh itu setiap pelajar yang mengikuti matapelajaran ini perlu sentiasa peka dengan setiap isu yang berlaku di Malaysia, sama ada isu berkaitan aspek politik, sosial, ekonomi, sukan dan sebagainya.
Ringkasnya, unsur sejarah yang terdapat dalam subjek Pengajian Malaysia adalah satu unsur yang diintegrasikan dengan isu terkini bagi memberi kefahaman yang jelas berkaitan Malaysia kepada pelajar.

Monday, September 19, 2011

Kerjaya dan Pemilihan Subjek di Universiti

Di Malaysia sistem pendidikan yang dilalui oleh pelajar-pelajarnya tidak banyak membantu dalam menentukan halatuju kerjaya pelajar di masa hadapan. Sistem pendidikan yang berorentasikan peperiksaan telah menjadikan semua pihak tertumpu kepada kecemerlangan peperiksaan. Bilangan A yang berjaya dikumpul oleh setiap pelajar menjadi ukuran kejayaan dan kegagalan setiap pelajar. Tumpuan yang berlebihan terhadap A dalam peperiksaan telah melahirkan pelajar yang terikat dengan fakta yang dipelajari, dihafal dan berjaya diterjemahkan dalam bentuk jawapan peperiksaan. Oleh itu bukan sesuatu yang luar biasa apabila pelajar yang cemerlang bilangan A nya dalam peperiksaan tetapi tidak cekap berkomunikasi isu diluar daripada fakta yang ditekuni.
Walaupun mutakhir ini pihak yang bertanggungjawab berkaitan hal pendidikan mula membuat beberapa perubahan dengan menerapkan elemen soft skill yang amat diperlukan di alam kerjaya.
Antara sebab utama berlaku peningkatan jumlah graduan menganggur di Malaysia berpunca daripada kelemahan kemahiran komunikasi, maklumat semasa dan seumpamanya. Dan lebih mendukacitakan termasuk dalam statistik penganggur ini ialah graduan yang cemerlang di universiti.
Pemilihan kursus dan subjek di universiti tidak memberi pengaruh yang besar dalam kejayaan mendapatkan kerjaya yang baik. Tetapi kebijaksanaan menggunakan kelebihan ilmu yang dipelajari di universiti yang akan membezakan kejayaan seseorang di alam kerjaya.