Monday, June 27, 2011

Rukun Negara



Setiap warganegara Malaysia perlu memahami setiap intipati yang disarankan melalui Rukun Negara. Bukan sahaja menghafal dan mengingatinya malah memahami setiap maksud dan prinsip yang terkandung di dalamnya. Kerana kesedaran sebagai warganegara hanya akan timbul apabila kita menghayati setiap bait dan pemilihan perkataan yang dimuatkan melalui Rukunegara.


Rukun negara adalah prinsip dan matlamat yang menjadi panduan kepada seluruh warganegara. Jika diteliti melalui pemilihan perkataan yang digunakan dalam rukun negara tersebut pastinya pelbagai pihak tidak lagi menghadapi masalah sosial berkaitan dengan warganegara Malaysia. Setiap baris rukun tersebut telah dikemukakan dengan pemilihan perkataan yang menarik dan penuh makna.


Kepercayaan kepada Tuhan: pastinya setiap warga negara mempunyai Tuhan masing-masing yang sentiasa menyeru kepada hambanya melakukan perkara yang baik dan meninggalkan perbuatna yang tidak baik.


Kesetiaan kepada Raja dan Negara: Perkataan setia membawa makna yang besar iaitu satu perasaan yang tidak berbelah bahagi terhadap seseuatu yang telah menjadi pilihan kta. Dalam konteks negara, kesetiaan kepada Raja dan Negara membawa erti yang mendalam iaitu sentiasa akan berbangga dengan segala pencapaian negara serta akan melindungi negara dari segala ancaman yang boleh merosakkan kedamaian negara.


Keluhuran Perlembagaan: perkataan luhur yang digunakan membawa makna rasa yang lahir dari lubuk hati yang mendalam. keluhuran perlembagaan bermakna setiap perkara yang digariskan melalui Perlembagaan adalah sesuatu yang perlu dihormati dan diamalkan.


Kedaulatan Undang-undang: setiap apa yang berlaku perlu dilakukan tanpa mengabaikan kedudukan undang-undang sebagai sumber panduan utama.


Kesopanan dan kesusilaan: Rasa hormat menghormati dan sentiasa menyedari bahawa setiap warganegara mempunyai hak yang sama tanpa perlu dibezakan dengan apa sekalipun. Oleh itu sifat kesopanan perlu diterapkan dalam segala urusan hidup tanpa dibatasi oleh warna kulit dan fizikal yang lain.

No comments: