Tuesday, December 8, 2009

Perlukah Pelajar diMotivasi? (2)


Pelajar adalah manusia yang belajar. Kelompok ini terdiri daripada golongan yang terpilih yang belajar secara formal di satu-satu institusi pembelajaran. Mereka akan memilih satu bidang khusus yang relevan dan sesuai dengan kehendak hati mereka. Atau memilih bidang yang menjadi kehendak hati ibubapa mereka. Atau bidang yang menjadi kehendak hati pasaran pekerjaan sekarang. Atau persekitaran kehidupan mereka yang memaksa mereka memilih satu-satu bidang tersebut.


Motivasi pelajar pasti berbeza berdasarkan apa matlamat pembelajaran mereka sebenarnya. Ada pelajar berharap setelah tamat belajar akan dapat menjawat satu jawatan yang hebat dan mampu membalas kembali jasa ibubapa mereka. Pelajar ini kemungkinan besar akan bersemangat untuk menghabiskan pengajian. Atau ada pelajar yang sekadar memenuhi masa lapang dari duduk saja di rumah dan datang ke tempat pembelajaran hanya untuk suka-suka. Untuk bersosial sahaja. Walau bagaimanapun kelompok ini mungkin sedikit. Saya pasti pelajar kini tidak kira dari latar keluarga senang , sederhana atau susah kebanyakannya belajar dengan satu matlamat yang jelas.


Tetapi kenapa pelajar masih perlu dimotivasikan?


Terdapat banyak halangan dan gangguan yang mengganggu pelajar di sepanjang perjalanan menuju ke puncak kejayaan. Terlalu banyak sehingga ada pelajar yang tewas dan tidak mampu untuk berdiri kembali. Jika kuat mereka mampu menangkis dan cuba bertatih, berjalan dan berlari kembali.


Kawan, persekitaran, suasana, masa, keluarga, pensyarah, universiti adalah antara punca yang menjadi tembok dan halangan yang akan menggangu pelajar. Bagaimana?


bersambung...

No comments: