Monday, December 7, 2009

Perlukah Pelajar Dimotivasi?

Jumaat lepas (4/12/2009) saya terlibat sebagai trainer untuk program PEEP. Satu program untuk memotivasikan pelajar. Program ini pada asasnya disediakan untuk pelajar yang bermasalah dengan keputusan peperiksaan. Target peserta adalah dari kalangan pelajar yang dibawah pemerhatian atau mempunyai CGPA di bawah paras bahaya (1.0 ke bawah).

Walau bagaimanapun jumaat lepas peserta yang datang bukanlah dari kalangan pelajar yang bermasalah. Tetapi pelajar tahun asas yang terdiri daripada pelajar cemerlang. Cuma 2-5 orang sahaja pelajar yang bermasalah.

Program ini adalah program sukarela. Pesertanya cuma dicadangkan supaya menghadirinya. Tiada kesan sampingan berupa denda dan sebagainya jika tidak hadir. Ia adalah inisiatif pelajar sendiri sama ada mahu hadir atau sebaliknya. Oleh itu apabila perserta yang datang itu dengan jumlah yang kecil saya tertanya-tanya apakah pelajr memerlukan motivasi sebenarnya?

Perlukah pelajar dimotivasi? Adakah pelajar kita kurang bermotivasi? Kenapa result peperiksaan pelajar merosot? Apa masalah sebenarnya? Apa? Kenapa? Bagaimana? Dan... Macam-macam soalan lagi berkeliaran...

bersambung...?

No comments: