Monday, December 7, 2009

Tajuk 1 (MASB113): Sejarah dan Politik

satu

Tajuk ini akan membincangkan perkara yang berkaitan dengan sistem pentadbiran yang pernah dugunapakai oleh pentadbir di Kepulauan Melayu (Nusantara). Bermula dengan zaman kerajaan pertama yang maju dan berjaya di Kepulauan Melayu seperti Kerajaan Srivijaya, kemudian diikuti dengan Kerajaan Majapahit dan diteruskan dengan Kerajaan Melayu Melaka, seterusnya Kerajaan Islam Acheh. Walau bagaimanapun kursus ini hanya akan memberi fokus yang lebih kepada Kerajaan Melayu Melaka. Kerajaan lain hanya akan disentuh secara sepintas lalu sahaja.

Bagi pelajar, untuk memberi kefahaman yang lebih tentang skop pembelajaran ini adalah lebih baik meneliti susur galur sejarah ini dari awal. Ini akan memberi kefahaman yang lebih jelas dan teratur. Kerana setiap satu perkara yang berlaku itu mempunyai kaitan antara satu sama lain. Sebagai contoh pengasas Kerajaan Melayu Melaka, Parameswara adalah berasal dari keturunan Kerajaan Srivijaya- yang meneruskan sistem kerajaan Melaka menggunakan sistem yang hampir sama dengan Kerajaan Srivijaya.

Tajuk ini mempunyai frame masa yang agak panjang, iaitu dari tahun 1400-an - 1900-an. Tetapi tidak semua perkara yang berlaku dan dicatatkan dalam tempoh tersebut akan disentuh. Kursus ini hanya akan zoom kepada bentuk pentadbiran yang digunapakai sahaja. Serta beberapa perkara penting yang relevan dengan topik sejarah dan politik.

No comments: