Wednesday, March 21, 2012

Langkah Perpaduan dan Integrasi


Selepas tragedi 13 Mei 1969, pihak pemerintah telah mula memberi perhatian yang serius terhadap proses perpaduan dan integrasi nasional. Proses ini boleh dilihat dari 3 aspek iaitu, aspek sosial, politik dan ekonomi.

Dari aspek sosial, pemerintah melancarkan satu prinsip utama negara iaitu Rukun Negara (RN). RN dilancarkan pada Ogos 1971 yang bertujuan memupuk muafakat di kalangan masyarakat pelbagai etnik. RN ini menetapkan 5 perkara utama yang terkandung dalam prinsip tersebut.

Aspek ekonomi pula pihak pemerintah memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang bermatlamat membasmi kemiskinan dan menstrukturkan kembali masyarakat. DEB dilancarkan pada 1971, yang merupakan dasar jangka panjang (20 tahun) kerajaan melalui Rancangan Malaysia Kedua. Dasar ini memberi tumpuan khusus kepada masalah kemiskinan yang difikirkan sebagai faktor utama menghalang proses perpaduan kaum. Melalui dasar ini beberapa program, dasar dan agensi telah diperkenalkan oleh pemerintah. Antaranya menubuhkan IPT seperti UKM, UTM, ITM dan UPM. penubuhan IPT bagi mewujudkan kedudukan yang seimbang antara kaum di IPT.

Dari segi politik, pemerintah telah meminda beberapa akta. Antaranya pindaan terhadap Akta Hasutan. Pindaan akta ini bagi menghalang orang awam dari membincangkan perkara yang sensitif berkaitan kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera serta kedudukan raja-raja Melayu. Larangan ini bagi mencegah berlakunya pertentangan pendapat secara umum yang boleh memudaratkan perpaduan kaum.

No comments: