Saturday, May 21, 2011

Tajuk 1 MASB113

Sejarah dan Politik akan membincangkan beberapa sistem pentadbiran yang telah diamalkan oleh kerajaan di Tanah Melayu dan Malaysia. Tajuk ini akan dilihat dalam 3 tempoh masa yang penting dalam sejarah dan politik negara. Tempoh 1: Zaman Kesultanan Melayu Melaka. Tempoh 2:Zaman Penjajahan. Tempoh 3: Tanah Melayu selepas merdeka sehingga pembentukan Malaysia.

Ketiga-tiga tempoh ini melibatkan beberapa sistem pentadbiran. Sistem-sistem ini akan dibincang melibatkan cara kerajaan tersebut diurustadbir, pelantikan pembesar/pemerintah, keadaan ekonomi, sosial, politik pada masa tersebut serta cara kerajaan menggubal dasar-dasar kerajaan yang ditadbir.

Sebagai contoh, zaman Kesultanan Melayu Melaka (KMM) telah mencapai tempoh kegemilangannya sehingga menjadi antara pusat perdagangan utama di Asia Tenggara. jadi tempoh ini berlaku kerana Melaka telah ditadbir oleh pemerintah yang tersusun dan cekap. Sistem ekonominya mampu menarik pedagang dari seluruh pelosok dunia. Sistem yang cekap ini kerana pentadbirnya berjaya mengamalkan sistem pentadbiran yang baik. Undang-undang Laut Melaka dan Hukum Kanun Melaka misalnya telah menjadi unsur penting yang menyumbang kepada faktor kegemilangan Melaka.

Melaka ditadbir menggunakan Sistem Empat Lipatan. Semua pentadbir telah dilantik oleh Sultan Melaka. Pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka, Sultan mempunyai kuasa terhadap keseluruhan pentadbiran negeri Melaka. Sultan yang cekap berserta pemimpin utama yang lain seperti bendahara, temenggong, shahbandar, laksamana dan lain-lain telah menyumbang kepada kejayaan Melaka.

Kejatuhan KMM kepada Portugis pada 1511 juga banyak dipengaruhi oleh pentadbir yang kurang cekap. Sistem pentadbiran yang diamalkan sebelum ini tidak dijalankan dengan baik oleh pentadbir ketika itu.

selepas ketajuhan KMM kepada Portugis maka bermulalah tempoh penjajahan dari kuasa luar di Tanah Melayu. Bermula dengan Portugis kemudian Belanda dan diikuti oleh British dan Jepun kemudian British kembali dan negara merdeka melalui British.

*sistem pentadbiran penjajah di Tanah Melayu akan dihurai kemudian.

No comments: