Sunday, April 1, 2012

Bahasa dan masyarakat

Membaca artikel tulisan Prof. Zulkifli Hamid dari UKM melalaui e-bangi iaitu salah satu jurnal elektronik berbahasa Melayu yang menarik.
Beliau membincangkan hubungan antara bahasa dan masyarakat pengguna bahasa. Menurut beliau bahasa boleh digunakan sebagai alat utama dalam proses pembentukan masyarakat sesuatu negara terutama masyarakat berbilang kaum seperti di Malaysia. Bahasa yang menjadi eleman penting dalam satu-satu budaya mampu mengintegrasikan semua kaum tanpa melemahkan kaum yang dominan dalam masyarakat.
Walau bagaimanapun proses pembentukan perpaduan tersebut memerlukan usaha dari peringkat awal terutamanya melalui sistem pendidikan. Tanggapan dan persepsi masyarakat terhadap bahasa juga perlu dititikberatkan.
Menurut beliau lagi masyarakat kini melihat bahasa hanya sebagai salah satu mata pelajaran di sekolah sahaja. Walaupun sebenarnya peranan bahasa terutamanya BM bukan sekadar itu. Ia adalah alat perpaduan dan penyatuan bangsa.
Bagaimana BM mampu menyatukan masyarakat yang berbilang bangsa di Malaysia? Jawapannya adalah melalui pendidikan. Walau bagaimanapun pendidikan bahasa di dalam sistem pendidikan kita peelu mengaitkan peranan bahasa tersebut dalam kehidupan seharian bukan saja memberi penekanan terhadap aspek nahu yang menakutkan masyarakat awam.
Di akhir tulisannya penulis menyarankan agar kajian lanjut berkaitan peranan bahasa dalam masyarakat ini dijalankan bagi melihat aspek sosiolinguistik yang penting dalam pembentukan negarabangsa.

No comments: