Tuesday, July 31, 2012

Phd.

Pass habis darjah? Tahap tertinggi dalam tingkat akademik. Matlamat terakhir bagi semua yang cintakan pendidikan. Tapi untuk mencapainya tidak semudah yang dijangka.
Phd. adalah proses pembelajaran ke tahap yang tertinggi bagi satu satu bidang pengkhususan. Kepakaran ini hanya perlu diterokai sepenuhnya melalui proses penyelidikan yang menyeluruh.
Proses ini memerlukan tahap disiplin yang hebat. Disiplin terhadap masa, jadual kerja, ilmu yang ditekuni serta masyarakat sekeliling. Keharmonian proses ini akan memungkinkan kejayaan mencapai matlamat terakhirnya.
Perjalanan ke arah itu tidak mudah dijangka. Tidak mudah diteroka dan amat susah dikuasai. Pengorbanan pada tahap yang maksimum dari semua perkara perlu ditangani sebaiknya.
Ilmu pengkhususan itu hanya laluan yang perlu dilalui. Prosesnya adalah usaha dalam pelbagai cara. Keperitannya adalah asam garam yang perlu ditempuhi.
Akhirnya tidak semua berjaya ke garisan terakhir. Walaupun proses ini bukanlah satu perlumbaan antara satu sama lain tetapi jika tewas sebelum ke garisan terakhir ia adalah satu kerugian yang besar.
Di mana tahap aku sekarang? Di awal garisan, pertengahan atau entah di mana mana. . .

*gambar di atas sekadar meminjam jubah phd. untuk suntikan semangat!!!

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments: