Saturday, August 4, 2012

Pelajar IPT dan Aktiviti Ko-kurikulum

Suatu masa dulu pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) merupakan agen kepada masyarakat. Iaitu perantara masalah masyarakat dengan pihak berkuasa. Mereka adalah juara yang menyelesaikan isu isu yang dihadapi oleh orang ramai.
Mengapa begitu?
Pelajar di zaman itu terdedah dengan perkara diluar kampus, kerana aktiviti pembelajaran di dalam kampus adalah terhad dan mengambil masa yang panjang. Setiap semester pengajian berlangsung dalam tempoh yang agak lama. Ini memberi peluang kepada pelajar untuk beraktiviti. Selain daripada itu terdapat juga faktor lain yang mempengaruhi keterlibatan pelajar dalam aktiviti seperti ini.
Namun tempoh masa yang agak padat dan terhad bagi pelajar kini bukanlah alasan untuk mereka terkecuali dari aktiviti diluar kelas.
Ramai ahli akademik telah mengulas berkaitan kepentingan aktiviti pelajar di luar kelas yang boleh mempengaruhi kecemerlangan pelajar di dalam kelas.
Penglibatan aktiviti di luar bilik darjah yang bermanfaat mampu mencorak masa depan dan kehidupan pelajar selepas tempoh embelajaran di kampus.
Di setiap IPT termasuk UNITEN telah menyediakan pelbagai kemudahan dan galakan kepada pelajar untuk aktif dalam aktiviti ko kurikulum.
Sejak dari peringkat TahunAsas lagi pelajar UNITEN didedahkan dengan pelbagai aktiviti yang bermatlamat membentuk pelajar yang hebat di dalam dan luar kelas.
Mereka bukan sahaja cemerlang dalam pelajaran malah cemerlang bersama masyarakat.
Antara aktiviti ko kurikulum yang diwajibkan di peringkat Tahun Asas adalah melalui subjek Kor UNITEN. Iaitu subjek yang menggabungkan teori dan aktiviti berbentuk fizikal secara bersama.
Di peringkat kolej pula, CFGS UNITEN pada setiap semester merancang aktiviti ko kurikulum berbentuk persatuan, kelab dan melalui subjek. Ini penting bagi membentuk sahsiah yang lengkap sebelum mereka memasuki pengajian peringkat degree.
Umumnya keperluan aktiviti ko kurikulum di peringkat IPT  amat penting kepada pembangunan pelajar. Proses pembelajaran secara lengkap dan menyeluruh hanya boleh dicapai melalui gabungan aktiviti kurikulum dan ko kurikulum.
Pada peringkat ini pelajar perlu diterapkan dengan aktiviti yang seimbang bagi persediaan menghadapi masyarakat di akhir pengajian nanti. Sistem pendidikan kita yang menekankan kepada peperiksaan akademik bermula dari sekolah rendah hingga ke IPT hanya berjaya melahirkan pelajar bijak di dalam kelas tapi sepi dan malu bila berada dalam masyarakat.
Penambahbaikan dalam sistem pendidikan kini diharap mampu mengubah keadaan tersebut.

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments: