Wednesday, June 8, 2011

Makan




Ramai orang yang bekerja mengabaikan keperluan tubuh badan mereka. Bagi mereka cukup sekadar mengisi perut agar tidak kelaparan. Apa yang dipentingkan adalah kerja yang berkesan bagi memenuhi tuntutan material yang semakin mencabar. Keperluan badan sebenarnya lebih daripada sekadar makan sahaja. Malah makan juga perlu mengikut cara dan disiplin yang betul agar tahap kesihatan tubuh badan kita sentiasa sempurna dan bertenaga.


Berdasarkan kajian oleh pakar kesihatan menyatakan bahawa pengambilan sarapan pagi yang berkesan akan menentukan tahap dan mutu kerja seseorang sepanjang hari itu. Kepentingan mengambil sarapan pagi ini telah kerap kali dibincangkan di media. Namun masih ramai golongan yang bekerja mengabaikan sarapan pagi. Tabiat ini juga turut diamalkan oleh pelajar-pelajar di institusi pengajian tinggi. Mereka mula 'skip' pengambilan sarapan dengan alasan mempunyai kelas yang bermula seawal jam 8 pagi. Tabiat ini dibimbangkan akan mempengaruhi keupayaan pelajar-pelajar ini mengikuti proses pembelajaran mereka.
Peningkatan harga makanan kesan daripada kenaikan harga bahan mentah juga menjadi alasan bagi kumpulan pelajar di IPT untuk mengurangkan pengambilan makanan termasuk sarapan pagi. Jadual makan mereka selalu dijamakkan, iaitu makan pagi digabung dengan makan tengahari ataupun makan malam sekali dengan makan tengahari. Fenomena ini sedikit sebanyak akan menjejaskan tahap tumpuan pelajar terhadap pembelajaran mereka.

Semua pihak harus melihat keadaan ini sebagai sesuatu yang serius, kerana untuk menjadi sebuah negara yang maju bukan sahaja memerlukan persediaan dari segi fizikal yang kuat malah mental yang baik. Semua ini akan terhasil hanya dengan pemakanan yang berkhasiat.



1 comment:

shima wibowo said...

loh, En azam ada blog ke? follow blog saya gak tau...biar saya cepat kaya. En Azam dah kaya..