Thursday, June 9, 2011

MASB113: Tajuk 1 (Merdeka dan Pembentukan Malaysia



Bermula pilihanraya pertama yang memilih wakil untuk Majlis Tempatan di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang pada 1951 dan 1952 British bersetuju untuk mengadakan pilihanraya peringkat persekutuan pada 1955. Pilihanraya ini bagi menilai tahap penerimaan penduduk tempatan terhadap pemimpin tempatan pada masa itu. British berhak untuk tahu tahap penerimaan itu jika Tanah Melayu berhasrat untuk berunding tentang kemerdekaan.


Pilihanraya Persekutuan yang pertama itu telah mempertaruhkan 52 kerusi untuk direbut oleh beberapa parti politik ketika itu. Sejak tahun 1940-an di Tanah Melayu mula wujud kesedaran di kalangan pemimpin tempatan untuk berjuang membela kumpulan masing-masing berlandaskan parti politik. Maka ketika itu wujud parti-parti politik yang pada asalnya ditubuhkan sebagai sebuah badan kebajikan yang membela kaum dan kelompok masing-masing. Perubahan iklim politik ketika itu dengan cadangan dari British untuk melaksanakan Malayan Union. Keadaan ini telah membangkitkan semangat masyarakat tempatan berjuang berlandaskan parti politik.


UMNO, MCA dan MIC yang mewakili tiga kaum utama di Tanah Melayu ketika itu telah sepakat untuk bersama-sama menyertai pilihanraya 1955 secara berpasukan dengan nama Perikatan. Gabungan ini ternyata berjaya dalam pilihanraya tersebut apabila Perikatan memenangi 51 daripada 52 kerusi yang dipertandingkan. Manakala 1 kerusi lagi dimenangi oleh PAS.


Kejayaan gabungan Perikatan dalam pilihanraya ini telah membuka ruang untuk British berbincang berkaitan kemerdekaan Tanah Melayu. Penerimaan penduduk tempatan terhadap perjuangan gabungan Perikatan memberi makna yang besar terhadap suasana politik ketika itu. Juga memberi makna terhadap hubungan sosial masyarakat di Tanah Melayu. Kesepaduaan masyarakat juga diambil kira oleh British untuk memberi kemerdekaan kepada sesebuah tanah jajahannya.


Suruhanjaya Reid ditubuhkan juga hasil daripada perkembangan terkini tentang keadaan politik di Tanah Melayu ketika itu. Suruhanjaya ini ditubuhkan bagi membincangkan satu Perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka. Suruhanjaya yang dianggotai oleh beberapa wakil dari pemimpin tempatan dan juga wakil dari negara Komenwelth dan diketuai oleh Lord Reid. Apabila suruhanjaya ini selesai dengan tugas mereka bermakna Tanah Melayu telah hampir kepada kemerdekaan.


31 Ogos 1957 - Merdeka!


*kredit gambar dari casamidacrew.blogspot.com

No comments: