Thursday, June 16, 2011

MASB113: Pilihan Raya

Pilihan raya adalah satu proses pemilihan pemimpin negara oleh rakyat. Proses ini adalah antara unsur penting dalam sistem kerajaan demokrasi. Objektif utama proses pilihanraya ini supaya rakyat dapat menggunakan hak mereka untuk memilih corak Kerajaan yang boleh memerintah dengan baik dan adil. Melalui pilihan raya ini parti politik ( kumpulan parti politik) yang mendapat majoriti kemenangan akan mendapat mandat untuk mentadbir negara selama 5 tahun atau sehingga piluhan raya yang baru diadakan.

Di Malaysia, tanggungjawab untuk menguruskan proses pilihan raya diberikan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Menurut Perlembagaan Peresekutuan (Malaysia) Perkara 113 sebuah badan bebas (SPR) perlu dibentuk untuk mengendalikan proses pilihan raya secara adil.

Setiap warganegara Malaysia yang telah mencapai usia 21 tahun ke atas adalah layak untuk mendaftar sebagai pengundi. Proses pendaftaran pengundi juga menjadi tanggungjawab SPR.

Proses pilihan raya ini akan bermula apabila Dewan Rakyat dibubarkan di peringkat Persekutuan dan Dewan Undangan Negeri bagi peringkat negeri.

No comments: