Sunday, June 12, 2011

FA Cup

Akhirnya piala ini akan singgah ke Kuala Terengganu dan berehat di situ untuk satu musim. Walaupun pada awalnya dilihat seakan-akan terus ke Kota Bharu dari Bukit Jalil. Inilah bola sepak. Kadang-kadang ia menjadi permainan sukan yang paling kejam. Permainan yang boleh menimbulkan banyak emosi dalam satu masa. Gembira, ketawa, bersorak, sugul, termenung, geleng kepala dan sedih. semua emosi ini datang bertali arus.

Apa yang boleh kita belajar dari permainan bola sepak?

Banyak! Bola sepak bukan sekadar permainan berebut bola dan tendang ke pintu gol. Bukan sahaja permainan berlari-lari dan mengejar. Bukan hanya itu. Banyak yang kita boleh pelajari dari permainan ini. Bola sepak adalah permainan kehidupan. Perjalanan hidup kita sama saja dengan permainan ini. Pada satu masa kita boleh bersorak kegembiraan dan dalam masa yang lain pula kita dikutuk hanya kerana kesilapan kecil kita. Permainan ini memerlukan banyak kebijaksanaan. Bijak mengawal bola, bijak berkomunikasi dengan kawan, bijak membaca tektikal lawan dan bijak merebut peluang menjaringkan gol. Itulah kehidupan.

Dalam melayari kehidupan seharian kita amat memerlukan semua kemahiran dalam permainan bola sepak. Kita perlukan kawan dan masyarakat untuk membantu kita mencapai kejayaan. Hubungan ini memerlukan cara komunikasi yang baik. Ketika kita berjaya dalam hidup banyak cabaran yang kita perlu tempuhi, sama seperti semasa kita berjaya membawa bola. Ketika bola di kaki kita ramai lawan yang cuba merampasnya dari kita. Namun jika kita bijak kita akan lorongkan bola itu kepada kawan kita sebelum bola itu dapat dirampas oleh lawan, kerana jika lambat bola mungkin hilang atau kita mungkin akan tercedera. Dan jika lorongan kita itu betul bola tersebut akan mampu dijaringkan ke dalam gol. Seperti kehidupan kita, jika kita berkerjasama menjayakan sesuatu pastinya pihak lawan tidak mampu menggugat kita dan pastinya akan mencapai kejayaan iaitu apa yang menjadi goal kita.

Mungkin pasukan Kelantan agak lega semasa mendahului dengan 1-0 sehingga waktu kecederaan mereka berasakan seperti telah berada diambang kejayaan. Dan ketika ini pihak lawan mengambil kesempatan untuk menjaringkan gol. Dalam realiti kehidupan kita sering berkeadaan begitu. Di saat kita hampir mencapai kejayaan kita mula leka dengan perasaan yang macam-macam sehingga kita sering terlepas peluang untuk mengecapinya. Kita sering memberi peluang kepada orang lain untuk mencapai kejayaan kerana kebanyakan dari kita lebih senang melihat kejayaan daripada merasai kejayaan itu sendiri.

Tahniah pasukan Terengganu kerana mempunyai kekuatan mental untuk bertarung sehingga ke wisel yang terakhir.

Pasukan Kelantan juga, sekalung Tahniah kerana mempunyai peluang untuk merangkul kejayaan ini. Hari ini (ahad) telah diishtiharkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan sebagai hari cuti umum bagi seluruh negeri Kelantan.

Saya tetap menyokong pasukan yang sama!

No comments: